Geçmişten Günümüze Canlı Maç İzleme Deneyimi Değişiyor

Teknolojik gelişmelerle birlikte hayatımızı kolaylaştıran dijital cihazlar sadece iletişim şeklimizi değil aynı zamanda birçok alışkanlığımızı da değiştiriyor. Buna çevrimiçi yayın izleme alışkanlıklarımız da dahil.

Yayınlanma:
Güncelleme: 22 Eylül 2022 11:56
Geçmişten Günümüze Canlı Maç İzleme Deneyimi Değişiyor

Spor söz konusu olduğunda, teknoloji geçtiğimiz yıllar içinde sporseverlerin favori takımları ile daha çok etkileşime geçmesine olanak sağlıyor. Teknolojideki yenilikler sporseverlerin maç izleme deneyimleri haricinde etkileşim şekillerini, stadyum deneyimlerini, sporcuların antrenmanlarını ve maçların analiz yöntemlerini değiştiriyor.

Türkiye’de Çevrimiçi Canlı Maç İzleme

ExpressVPN’in araştırmasına göre, Türkiye’de canlı maç izleme aramaları futbol maçları için yapılıyor. Süper Lig final maçları haftalarında ve derbi günlerinde bu ilginin yoğun bir şekilde arttığını arama oranlarındaki doğrusal artıştan gözlemleyebiliyoruz.

Aynı araştırmada 2017 ve 2021 yılları arasında canlı maç izle aramalarının arttığını görüyoruz. Söz konusu beş sene içerisinde çevrimiçi naklen yayın yapan dijital platformlar ve dijital imkanlardaki artış buna sebep olmuş olabilir.

Araştırmada ayrıca voleybol maçlarını canlı ve çevrimiçi izlemeye olan ilginin milli kadın voleybol takımının 2021 yılındaki başarıları ile arttığını görebiliyoruz.

Araştırmadan ilgi çekici bilgiler:

Türkiye’deki yerel ligler haricinde İngiltere Premier Ligi maçlarına yoğun bir ilgi duyuluyor.

EPL haricinde en çok ilgi duyulan yabancı lig İspanya La Liga.

2020’de maç izleme oranları genel bir düşüş yaşarken F1 artış gösteriyor.

Sosyal Medya ve Spor

TRTAkademi tarafından yayınlanan araştırmaya göre, Türkiye’de sosyal medya üzerinden yayınlanan ilk maç Facebook üzerinden 2011 tarihinde yayınlanan Belçika - Türkiye A milli futbol maçıdır. TV üzerinden canlı yayınlanan ilk maçın 1971 yılında Karşıyaka - İstanbul spor arasında olduğunu düşünürsek, aradan geçen kırk yılda akıllı telefon ve sosyal medyanın ortaya çıkışı ve kullanımındaki artış ile canlı maç izleme alışkanlıklarımızı nasıl değiştirdiğini gözlemleyebiliriz.

Sosyal medya, favori sporcuların, takımların ve sporseverlerin birbirleriyle olan etkileşimlerini değiştiriyor. Facebook, Twitter, Youtube ve Twitch gibi platformlar üzerinden sporseverler sevdikleri takımların topluluklarına dahil oluyor, haberleri takip ediyor ve yorum yapma şansını yakalıyor. Spor organizasyonları çeşitli spor toplulukları ile olan ilişkilerini sosyal medyanın sağladığı avantajları ile daha az maliyetle kurabiliyor ve bu sefer ilişkiyi karşılıklı olarak geliştirebiliyor. Sporcular sosyal medya sayesinde fanları ile iletişimde kalabiliyor, imajlarını ve kişisel markalarını gündemde tutabiliyor.

Facebook, Youtube ve Twitch üzerinden canlı maç yayınları gerçekleştiriliyor. Sporseverler maç heyecanını stadyumda gibi fakat evlerinin konforunda binlerce kişi ile paylaşabiliyor.

2.jpg

Esports

Milyar dolarlar değerinde olan Esports sektörü sporseverlere yarışma fırsatı sağlayarak becerilerini ortaya koyma şansı sunan bir sektördür. Esports sayesinde birçok öğrenci şampiyon olduğunda üniversiteler ve oyun şirketleri tarafından burs kazanma şansını yakalamaktadır. İlerleyen yıllarda daha çok ülkede daha çok üniversitenin bu çevrimiçi spor şampiyonlarına burs sağlaması beklenmektedir.

Esports nedir? Esports genel olarak farklı takımlardan yarışmacıların Fortnite, League of Legends, Counter Strike, Call of Duty gibi popüler oyunları oynayarak yarışmalarıdır. Bu yarışmalar Twitch gibi platformlar tarafından canlı yayınlanır ve milyonlarca kişi tarafından izlenir.

3.jpg

Maç İzlemede Arttırılmış ve Sanal Gerçeklik

Geçtiğimiz son yıllarda naklen ve çevrimiçi yayın yapan firmalar, video deneyimini geliştirmenin yollarını arıyordu. Arttırılmış Gerçeklik (AR) ve Sanal Gerçeklik (VR) teknolojilerinin bu aramayı sonlandırdı söyleyebiliriz. Özellikle seçkin spor etkinliklerinde video deneyimini geliştirmek adına bu iki teknoloji etkin birer yöntem olarak kullanılmaya başlandı.

2020’de pandemi sebebiyle medya şirketleri canlı yayın akışlarını değiştirmek zorunda kaldı. Günümüzde AR ve VR sayesinde takım oyuncuları ile tanışıyor, tarihi spor anları orada gibi yaşanabiliyor ve sanal stadyum turları gerçekleştiriliyor. 5G teknolojisi ile birlikte gecikme süresinin azalması sağlandığında bu deneyimlerin daha çok yaygın olacağını öngörmek mümkün.

HABERE YORUM KAT
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.